سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت بیست و سومین سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور پیامی صادر کرد .

 

 

به گزارش اداره کل روابط عمومی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور،وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت فرارسیدن بیست و سومین سالروز تاسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور پیامی صادر کرد . متن این پیام به شرح زیر است :    

 

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

 

 

 هنوز ندای اذان بلال حبشی از لابه لای تاریخ به گوش می رسد که فریاد برآورده است « عجلوا بالصلاه » و هنوز مومنان عاشق به ندای او لبیک می گویند و صبح و ظهر وشام به سوی مسجد روانه اند. 

 

مسجد پناگاه دیرپای تنهای و بندگی است! مسجد، خانه عشق دوست! خانه آرامش و باغ نیاش که اهل زمین در آن آرام می گیرند و در چشم آسمانیان، چون ستاره ای پرنور می درخشند . 

 

 پیامبر اکرم (ص) خستگی سفر را در خانه از جسم و جان می دوزد و علی (ع) بودن در مسجد را بر بهشت خداوند ترجیحدمی داد ؛ که به راستی در مسجد خشنودی پروردگار و در بهشت ، خشنودی آفریده او حاصل می شود .

آنگاه که خداوند از مسجد به عنوان خانه خود یاد می کند و آن پناهگاه بندگان خود می نامد دیگر در فضیلت نهفته در خانه دوست نمیتوان سخنی بر زبان راند .

 مسجد مأمن عاشقان دلسوخته است، اولین و آخرین پناه گروندگان به راستی و درستی که در ساحت ملکوتی آن حس دل انگیز بنده عاشق را از عطر عاطفه پرواز مشحون می کند. مسجد ، جاری ترین یادگار پیامبر (ص) و به تعبیر آن حضرت «مؤمن در مسجد همانند ماهی در آب است» ماهی، عاشق آب است در آب تنفس می کند و بدون آب جان می دهد مگر نه آن است دوستدار فرهنگ و هنر، عاشق است پس در جوار مسجد و در حال و هوای ملکوتی آن سهل تر به الهام و شهود هنری دست می یابد .

 

 اینجاست که نقش کانون های فرهنگی هنری مساجد در پرورش نیروهای فکری و جوانان مستعد مشخص می شود. کانون های فرهنگی هنری مساجد در طول 24 سال گذشته به برکت همجواری با مسجد، چنان بلند و بالنده و تناور و پربار شده اند که بیش از 21 هزار کانون را در سایه خویش جای داده است و مأمن و پناهگاه ده ها هزار جوان شیفته و هنرمند شده اند. درج سالگرد تأسیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور در تقویم رسمی پاسداشت دیگری است است برای این حرکت بزرگ و سازنده فرهنگی .

 

این اتفاق مبارک را به همه آنان که دل در گرو فرهنگ و هنر اسلامی دارند و با مسجد و نماز ذکر و شکر، مأنوس اند تبریک می گویم و برای همه کسانی که در طول 24 سال گذشته به اعتلای فرهنگ مسجد اهتمام داشته اند توفیق روزافزون و خیر دنیا و اخرت مسئلت دارم .

 

 همچنین از تلاش های بی دریغ اهالی مسجد به ویژه ائمه جمعه و جماعات ، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان دبیرخانه ها، کانون ها و کتابخانه های مساجد سراسر کشور و همکارانم در ستاد عالی کانون ها سپاسگزاری می کنم و از خداوند متعال مزید توفیق همگان را مسألت دارم.

 

علی جنتی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی






تاریخ : دوشنبه 94/12/17 | 7:58 صبح | نویسنده : رضا | نظرات ()

سرپرست دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان، با بیان اینکه فرمایشات رهبری در پیام معظم له به اجلاس اخیر نماز، سرلوحه کار کانون های مساجد استان در سال آینده است؛ گزارشی از وضعیت کانون ها بیان کرد.

محمدجواد ابراهیمی زاهد، سرپرست دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان، بعد از ظهر امروز( 11 اسفند) در دیدار با مدیرکل ارشاد گفت: تا پایان سال جاری تعداد کانون های مساجد شمال استان به 610 کانون فرهنگی هنری می رسد که 317 کانون شهری و مابقی روستایی است و با توجه به اینکه دو هزار و 164 مسجد در استان وجود دارد، 27درصد این مساجد دارای کانون هستند.

وی با اشاره به وجود 22 تخصصی و 21 کانون مصلی؛ تعداد کانون های دانشگاهی، زندان و خانه دیجیتال را، هر یک به تعداد 5 مورد دانست و با بیان اینکه 57 کتابخانه مخزن دار مجوز دار و205 کتابخانه باز وجود دارد؛ گفت: همه کتابخانه های مجوز دار، از سه هزار به بالا کتاب دارند و در بعضی کتابخانه ها مانند کتابخانه شهید عبداللهی 12 هزار کتاب وجود دارد ضمن اینکه همه کتابداران ما افتخاری کار می کنند.

ابراهیمی زاهد تعداد نشریات تجربی، گروه های نمایش و گروه های سرود کانون های فرهنگی هنری مساجد را به ترتیب 31، 32 و 16 مورد ذکر کرد؛ ادامه داد: همچنین 65 هسته پژوهش در کانون های مساجد وجود دارد

وی همچنین با اشاره به طرح های قرآنی کانون های مساجد، به اجرای طرح تلاوت نور که قرائت روزانه یک صفحه از قرآن در مساجد است؛ اشاره و تصریح کرد: یک هزار و 842 مسجد در استان، مجری این طرح هستند و 185 مسجد مجری طرح تفسیر کوتاه و 42 خانه نور وجود دارد.

سرپرست دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان کرمان، بخشی از فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر «یکی از مؤثرترین راهها برای کاستن آسیبهای اجتماعی، ترویج نماز است»به اجلاس اخیر نماز را مورد توجه قرار داد و گفت: همه در کانون های مساجد می خواهند جذب داشته باشند و این فرمایشات سرلوحه کار ما در سال 95 است تا از پتانسیل کانون ها در این راستا استفاده کنیم.

در ادامه این دیدار، گزارشی از فعالیت ها و مسابقات کانون های مساجد از جمله برگزاری جشنواره قرآن روستایی برای نخستین بار در کشور ارائه و ویژه برنامه های 18 اسفند سالروز تأسیس ستادعالی کانون های فرهنگی هنری مساجد اعلام شد.

همچنین هر یک از نیروهای دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد، به ارائه گزارشی اجمالی از فعالیت حوزه کاری خود پرداختند که در همین زمینه، به مواردی از جمله اینکه 150 کانون سامانه پیامکی دارند و روابط عمومی دبیرخانه کانون های مساجد استان، سامانه دریافت و ارسال خبر دارد؛ افتتاح دو خانه دیجیتال و همایش تجلیل از خادمین فرهنگی در 18 اسفند جاری، ظرفیت های بانوان برای احیای هویت و کرامت زن مسلمان و تلاش برای این امر در حوزه بانوان، دادن تجهیزات مشارکتی، سرانه حمایتی و فعالیتی و حمایت از کانون های تازه تأسیس اشاره شد.

در این دیدار به کانون های روستایی و عشایری، اهمیت کانون های مصلی و دانشگاهی و طرح های قرآنی و تلاوت نور که کم هزینه ترین پرمخاطب ترین طرح است نیز اشاره شد.

گفتنی است، این دیدار به منظور فرا رسیدن 18 اسفند، سالروز تأسیس کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور انجام شد.

 

منبع: خبرگزاری شبستان






تاریخ : شنبه 94/12/15 | 9:43 صبح | نویسنده : رضا | نظرات ()

بچه های مسجد جامع ده زیار

 

  • حجت الاسلام حسین رجب خانی(سطح دوحوزه و لیسانس فلسفه)   1394/08/10

بسم الله الرحمن الرحیم

 

اسلام یک دین جهانی‌ است و تمدن اصیل اسلامی این قابلیت را دارد تا بهترین الگوهای مادی و معنوی را به بشر معرفی نماید. دراین راستا جوانان مسجدی با ارشادات یک روحانی مسجد که اهل آینده نگری و تحلیل است، می‌توانند سربازانی باشندکه  در جهانی شدن اسلام پیشرو باشند. در این زمینه فرآیند حضور جوانان مسجدی را می‌توان در دو بخشِ معرفت افزایی و بخش اجرایی مورد بررسی قرارداد.

بخش نرم افزاری

تشکیل جلسات معرفت افزایی با مدیریت روحانی مسجد با هدف ترغیب جوان مسجدی برای تلاش در جهت پیشرفت فرهنگ اسلام مؤثرخواهد بود. محورهای این جلسات می تواند از این قرار باشد:

* تغییر نگرش جوانان مسجدی نسبت به کارکردهای اسلام

یکی از رسالت‌های مهم روحانی مسجد، معرفی اسلام به عنوان یک دینِ کارآمد است. وی  با بیان روابطی که اسلام برای افراد و جامعه تنظیم کرده است، علاوه بر اینکه می تواند اشتیاق جوانان را برای افزایش آگاهی‌های دینی برانگیزد موجب می‌شود تا شورآنان نیز درمسیر تحقق آرمان‌های جهانی اسلام هدایت گردد.

* ترسیم هدف

هدف اسلام، بهره‌مندی تمام انسان‌های عالم از احکام و اخلاق الهی است؛ روحانی مسجد با ترسیم چنین چشم­اندازی برای جوانان، یقیناً موجب خواهد شد تا آنان بر مسلمانی خویش افتخار نموده و تحرک خود را برای رسیدن به این هدف بزرگ آغاز نمایند.

* افزایش آگاهی و عقلانیت

تجزیه و تحلیل اتفاقات پیرامون خود و تطبیق آنها برآموزه­های اسلام امری است که روحانی مسجد می‌تواند با آموختن آن به جوانان مسجدی، ازآنان سربازان جنگ نرم ساخته و در دراز مدت، تمدن اسلامی را با یاری آنان به تحقق نزدیک نماید. در این رابطه وی می‌تواند موارد زیر را برای جوانان مورد تأکید قراردهد:

* تشویق به پژوهش

* تکیه بر داشته‌ها و دوری از نگاه به غرب

* توکل برخداوند و ایستادگی دربرابر موج‌های ناامیدکننده

* پرهیز از افراط وتفریط

* معرفی نخبگانِ جهان اسلام

مردانی مانند سید جمال‌الدین اسدآبادی، اقبال لاهوری، امام خمینی(ره)، امام خامنه ای و دیگر اندیشمندان بزرگ اسلامی عمرخود را صرف معرفی اسلام به عنوان تمدنی اصیل نمودند. روحانی مسجد باآشنا نمودن جوانان با چنین الگوهای ممتازی می‌تواند امید و تحرک جوانان را برای پیشرفت تمدن اسلامی برانگیزاند.

مقام معظم رهبری در این باره می‌فرمایند:

«این جور باوراندند که حتماً عنصر غربی پیشرو است و باید دنبال او حرکت کرد؛ نه، یک روزی تاریخ ما به ما نشان می‌دهدکه قضیه به عکس بوده است. ما در دنیا پیشرو بودیم؛ پیشرو در علم بودیم، پیشرو در صنعت بودیم، پیشرو در تمدن‌سازی بودیم، پیشرو در فرهنگ بودیم؛ دیگران از ما یاد میگرفتند، می‌آموختند؛ چرا امروز همان طور نشود؟ همت جوانان ما و نگاه آنها به مقوله‌ی پیشرفت باید آنجور باشد که ما آن آینده را در نظر بگیریم.» (دیدار بامردم اسفراین22/7/1391)

* اُنس مداوم با معارف قرآن و اهل‌بیت(علیهم‌السلام)‌‌‌

* آشناسازی با فرهنگ وتمدن مهدوی

تمدن مهدوی همان تمدن اصیل اسلامی است که برای زندگی در این تمدن الهی می بایست با آن آشنا شد. از این روی جوانان مسجدی با راهنمایی‌های روحانی مسجد ضمن آشنا شدن با این تمدن بزرگ الهی، سعی خود را دررسیدن به آن به کار خواهند بست.

بخش اجرایی

در این بخش روحانی مسجد می‌تواند ازگزینه‌های پیشنهادی زیر بهره‌گیری نماید.

1)   شناسایی استعدادهای جوانان مسجد توسط روحانی مسجد و تشویق آنان بر پیگیری استعدادهایشان با هدف تأمین نیروهای مستعد در توسعه تمدن اسلامی

2)   تشویق به کارجمعی

روحانی مسجد می بایست جوانان را آگاه سازد که پیشبرد اهداف اسلام،جز با فعالیت های گروهی و وحدت رویه بین مسلمین میسر نمی‌شود از این روی روحانی مسجد می‌تواند از مسجد به عنوان مقیاس کوچکی از اجتماع مسلمین استفاده نموده و با سپردن کارهای گروهی به جوانان، روحیه جمعی رادرآنان حفظ نماید.

3)   استفاده از نیروی پر نشاط جوانان برای تبلیغ اندیشه‌های ناب اسلام

روحانی مسجد می‌تواند با روش‌های زیر از ظرفیت تبلیغی جوانان استفاده نماید:

الف) فراهم آوردن امکانات روز برای جوانان مانند اینترنت و... با هدف گسترش آموزه‌های اسلام در شبکه‌های مجازی

بدون شک دراین مورد، نظارت و مدیریت مستقیم روحانی مسجد  و به کارگیری جوانان متدین و متخصص ضروری است.

ب) ترغیب جوانان متخصص و متعهد به حضور در نهادها و انجمن های مختلف با هدف نفوذ در جریان‌های منحرف و تأثیر و تغییر در اندیشه‌های آنان

ج) تشویق جوانان مسجدی به استفاده ازفکر وقلم خود در عرصه های فرهنگی باهدف اشاعه فرهنگ دینی

4)   تربیت فردی و اجتماعی جوانان

جوانانی که خواهان جهانی شدن اسلام هستند در ابتدا می‌بایست ارزش‌های دینی مانند تقوا، عفت، نشاط و... را در خود تقویت کرده وسپس خالصانه این ارزش‌ها را به جامعه منتقل نمایند. از این روی می توان مهم‌ترین وظیفه روحانی مسجد را دراین زمینه، کمک و دستگیری از این جوانان مشتاق دانست زیرا تربیت چنین افرادی به اعتلای اجتماع مسلمین منجرخواهدشد. این مرحله به واسطه تشکیل حلقه‌های اخلاقی قابل دسترسی می‌باشد.

5)    افزایش مهارت های علمی وفنی

تمدن اسلامی برای پیشرفت خود نیازمند تربیت نیروهای متخصص است، روحانی مسجدبا آگاهی از این مطلب، می‌بایست جوانان مسجد را به کسب مهارت ها وعلوم روز تشویق نماید.

6)    ارتباط با مدارس و دانشگاه‌ها

روحانی مسجد به واسطه ارتباط صمیمانه و مستمر با جوانانِ مدرسه و دانشگاه وتبدیل آنان به جوانان مسجدی نقش مهمی در گسترش فرهنگ اسلامی خواهدداشت.

و درآخر؛ کلامی ازمقام معظم رهبری

این «می‌توانیم»؛ شما(جوانان) هم بگویید می‌توانیم و دنبال کنید این می­توانیم را. ما می‌توانیم تمدّن نوین اسلامی را برپا کنیم و دنیایی بسازیم که سرشار باشد از معنویّت و با کمک معنویّت و هدایت معنویّت راه برود؛ این کارها را می‌توانیم انجام بدهیم، که به توفیق الهی هم [این کار را] می‌کنیم. (دیداربا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی 19/9/1392)






تاریخ : چهارشنبه 94/12/12 | 1:26 صبح | نویسنده : رضا | نظرات ()

سخنان موبنده و زیبای رهبری






تاریخ : چهارشنبه 94/12/12 | 12:54 صبح | نویسنده : رضا | نظرات ()

اعتیاد خاموش بدون شرح...

 

29d5__d8_a7_d8_b9_d8_aa_db_8c_d8_a7_d8_a

 

uqc7_147818_996.jpg

 

pr9_index.jpeg

 

dr4h_index2.jpeg

 

 






تاریخ : چهارشنبه 94/12/12 | 12:34 صبح | نویسنده : رضا | نظرات ()

عکس و تصویر ...






تاریخ : سه شنبه 94/12/11 | 11:16 عصر | نویسنده : رضا | نظرات ()
       

.: Weblog Themes By BlackSkin :.